Verzorging van eitjes

  

Ik zet de meeste van al mijn eitjes samen in een grote doos, waar een dikke laag keukenpapier op de bodem ligt, welke kletsnat is. Op die grote doos leg ik een deksel met slechts enkele gaatjes in. Zo hoef je de eitjes veel minder te sproeien, en blijft de vochtigheid toch hoog binnenin. Op volgende foto is duidelijk te zien dat de luchtvochtigheid rond de 85% RV blijft: klik voor foto.

De eitjes die niet door de dieren in de grond worden gestoken, leg ik op keukenpapier of vermiculiet, in een potje waarvan de zijkanten en het deksel voorzien zijn van kleine gaatjes. Dit potje zet ik dan in de grotere doos waar ik het in de vorige alinea over had.
 
Bij soorten die hun eitjes in de grond steken (bijvoorbeeld PSG 1823) kan je op 2 manieren te werk gaan. Ofwel zorg je voor een ondergrond over de hele bodem, bijvoorbeeld een mengsel van potgrond en zand, dat zo'n 8cm hoog is. Een tweede optie is dat je kiest voor een extra bakje, gevuld met diezelfde ondergrond of bijvoorbeeld zand. Zorg er dan wel voor dat de dieren makkelijk in dat bakje kunnen kruipen. Ze zullen vanzelf op zoek gaan naar een gunstige plaats om hun eitjes af te zetten, en zullen dan dus kiezen voor dat bakje. Elke 2 maanden zeef ik de ondergrond eens uit, en haal ik de eitjes eruit. Afhankelijk van de soort steek ik de eitjes dan in kleinere potjes in de grond, met het "dekseltje" aan de bovenkant zodat nimfen probleemloos uit het ei kunnen kruipen.
 
Hou genoeg eitjes bij van je soorten, maar niet teveel. Als je merkt dat je voldoende nimfjes hebt, geef de overige eitjes weg, of vries je ze in. Als je ze invriest zal de ontwikkeling stilvallen, en komen de eitjes niet meer uit. Als je namelijk met overbevolking zit in je terrarium gaan de dieren elkaar beginnen aanvreten, en storen bij de vervelling.


Een mooi voorbeeld waarbij makkelijk overbevolking optreedt PSG 1. Deze soort bestaat enkel uit vrouwtjes, waarbij op hun beurt dan ook enkel vrouwtjes uit de eitjes komen. Ze leggen elk honderden eitjes, en zo'n 90% ervan komt uit. Met 1 volwassen vrouwtje kan je dus al snel zorgen voor overbevolking als je teveel eitjes bij gaat houden (spreek uit ondervinding).